Lansarea unui startup internațional din Moldova. Instrucțiuni pas cu pas

Internetul a accelerat foarte mult procesul de globalizare a pieței. Pentru domeniul de servicii IT și companiile IT, hotarele au doar o valoare nominală, în special atunci când vorbim despre afacerile, în care prezența fizică într-o altă țară nu este obligatorie în scopul gestionării acestora.

Serviciile web și aplicațiile mobile pot fi ușor redimensionate și pentru alte țări. Deseori, pentru aceasta este suficientă o versiune lingvistică suplimentară și adaptarea la legislația locală. Un concept de serviciu care funcționează într-o anumită țară este probabil să funcționeze și în alte țări. Iar dacă acest lucru nu va fi posibil, companiile IT își pot reduce planurile de extindere pe plan internațional, pentru a se focusa pe alte obiective fără pierderi substanțiale.

Businessul clasic nu dispune de această flexibilitate. Intrarea pe o anumită piață dintr-o altă țară poate dura până la câțiva ani, uneori chiar decenii. Din acest punct de vedere startup-urile tehnologice prezintă un avantaj considerabil. Acestea pot opera, practic din start, cu o acoperire internațională. Din acest motiv, nu are prea mare importanță unde anume a fost lansat un anumit startup. În ultimii ani au apărut multe exemple de așa-numiți unicorni de succes (startup-uri evaluate la peste 1 miliard de dolari), lansate în țările fostei URSS, precum Revolut, GoPuff, Sila, Acronis, Formables, Personio și multe altele, fără a vorbi despre giganții precum Yandex, Mail Ru Group, Avito și Telegram.

În acest articol, vă vom vorbi despre parcursul unui startup de la idee la capitalizarea de miliarde de dolari.

Totul începe de la o idee și de la documentația de proiect

În primul rând, trebuie gândite detaliile viitorului proiect. În același timp, în orientarea spre piața globală, este important ca la prima etapă atenția să fie concentrată pe poziționarea și valoarea produsului din punct de vedere al marketingului:

  • Cine are nevoie de produs;
  • Ce problemă rezolvă produsul;
  • Modalitatea de monetizare și cât de mult este dispus să plătească consumatorul;
  • Câți concurenți există pe piață. Care sunt dezavantajele și avantajele lor, etc.

Este foarte important să fie evaluată mărimea pieței pe care intră compania, dacă aceasta piață dispune de bani și câte companii diverse pretind la aceștia.

Primul pas în etapa de implementare a unei idei este transformarea acesteia într-o documentație de proiect concretă. În această etapă, este extrem de important rolul unui manager de proiect cu experiență, capabil să transforme ideile și cuvintele fondatorilor într-un plan concret de acțiune și în sarcini tehnice.

MVP (Minimum Viable Product)

Abrevierea MVP în domeniul startup-urilor înseamnă produs minim viabil. Acesta este primul prototip al viitorului proiect, care dispune de un set minim de funcții, dar în același timp suficient pentru primii utilizatori. MVP este dezvoltat mult mai rapid și cu costuri mai reduse, în comparație cu produsul final.

MVP este necesar pentru a testa ideea pe utilizatori reali, a colecta feedback-uri din partea acestora, a analiza avantajele și carențele, precum și pentru a identifica noi puncte de creștere ale startup-ului.

Fondatorii trebuie să aloce un buget pentru elaborarea MVP-ului și pentru atragerea pe platformă a primilor utilizatori. De obicei, în acest scop este folosită publicitatea contextuală. În baza comportamentului primilor utilizatori ai platformei, se pot face concluzii despre cât de interesantă este ideea pentru publicul țintă, despre modul în care acest serviciu răspunde necesităților lor și cât de corectă este modalitatea aleasă de formare a prețului.

Dacă ideea se dovedește a fi neinteresantă pentru utilizatori și neviabilă, atunci fondatorul nu va pierde mult, deoarece MVP este un produs elaborat rapid și ieftin. Puteți încerca fără a risca mult și chiar puteți testa mai multe idei simultan.

Echipa

Pentru lansarea MVP-ului nu este necesar să angajați o echipă de specialiști tehnici, mai ales că timpul lor costă foarte scump. Puteți economisi mult colaborând cu studiouri de dezvoltatori ce prestează servicii în regim de outsourcing sau folosind echipe-share, care muncesc la mai multe proiecte concomitent.

Acest lucru vă va ajuta să obțineți, în același timp, o echipă calificată și cu experiență și să economisiți mult pe elaborarea MVP-ului.

Testarea, ajustarea și lansarea versiunii de bază

Ajustările sunt necesare mereu. În capul fondatorului, proiectul arată mereu puțin diferit. De obicei, după lansare, apar imediat câteva idei pentru modernizare. În plus, proiectul necesită de un lucru continuu: identificarea greșelilor, ajustarea utilizabilității, verificarea noilor canale de marketing. Prin testarea constantă se obține calitatea și valoarea maximă a produsului pentru utilizatori. Iar acest lucru înseamnă o șansă mai mare de a prinde rădăcini pe piața mondială.

După ce fondatorii primesc versiunea stabilă a serviciului, care are un public constant și o tendință de creștere, este necesară trecerea de la MVP la versiunea de bază a produsului. Aceasta poate fi implementată prin utilizarea altor tehnologii, cum ar fi framework-uri PHP în loc de CMS. De asemenea, în momentul trecerii la versiunea de bază a produsului este important să fie prevăzut volumul publicului pentru a predispune un server productiv corespunzător. Este obligatoriu să predispuneți siguranța și viteza de lucru adecvate.

De asemenea, versiunea de bază trebuie să fie vizual și structural similară cu MVP, astfel încât clienții vechi să nu întâlnească dificultăți în continuarea folosirii platformei.

Dezvoltarea startup-ului și ”captarea pieței”

Mulți oameni de afaceri consideră ciudate istoriile despre dezvoltarea startup-urilor care timp de mai mulți ani sunt neprofitabile, atrăgând în același timp un capital de investiții imens. Problema este că startup-urile tehnologice nu urmăresc obținerea imediată a profitului. Principalul lor obiectiv este să acopere o cotă cât mai mare de piață, pentru a trece apoi la monetizarea clientelei sale.

Cel mai simplu este să explicăm pe baza exemplului nereușit al Clubhouse-ului, care nu a intrat în lista celor mai mari rețele de socializare din lume doar pentru că a întârziat cu lansarea versiunii pentru Android și a accesului la serviciu pentru toată lumea. La începutul anului 2021 toată lumea auzise despre Clubhouse. Serviciul de chat vocal a câștigat popularitate foarte rapid. Din păcate, acesta era disponibil doar pentru utilizatorii de smartphone-uri Apple și doar în baza invitației din partea altui utilizator.

În perioada în care serviciul a devenit public și a elaborat și versiunea pentru Android, o funcție similară a apărut și la Facebook, Twitter și alți giganți ai rețelelor de socializare. Astfel, Clubhouse și-a pierdut rapid popularitatea.

Acest exemplu ne demonstrează că pentru lansarea unui startup pe piața mondială trebuie să ne concentrăm la acapararea rapidă a cotei maxime de piață, iar ulterior să ne gândim la profit.

Pentru a evita erorile obișnuite, precum și pierderea de timp și bani, este cazul să colaborăm cu o echipă de profesioniști, specializați anume în elaborarea și promovarea proiectelor-web comerciale. Compania noastră se mândrește cu un portofoliu bogat de startup-uri internaționale, lansate la cheie pentru clienții noștri.

Completați formularul de solicitare de pe site-ul nostru pentru a beneficia de o consultare gratuită din partea specialiștilor noștri privind posibilitatea de realizare a ideii Dvs. de startup internațional sau de dezvoltare a unui startup existent.