Cum să lansăm un magazin online în Republica Moldova? Legislația, modalitatea de plată, particularitățile pieței

Potrivit datelor raportului Digital 2022, întocmit de Agenția We Are Social, 40,4% din populația Moldovei au efectuat cel puțin o achitare online. Aceasta este o cifră foarte mare, în special pentru o țară în care piața internă a magazinelor online este dezvoltată relativ slab.

Pe de o parte, dinamica pozitivă a comerțului electronic din țară a fost influențată de perioada carantinei, în timpul căreia mulți cetățeni moldoveni au încercat pentru prima dată să comande mărfuri și servicii prin internet și să achite online.

Numărul locuitorilor din Republica Moldova ce sunt gata să facă cumpărături pe internet crește de la un an la altul, în țară se creează o cerere destul de stabilă, iar de acest fapt trebuie să profite companiile.

Transferul vânzărilor pe online va contribui la extinderea semnificativă a clientelei. Oamenii vor putea cumpăra bunurile necesare și vor putea comanda un serviciu indiferent de localitatea în care se află. Este un public solvabil, care nu ar plasa o comandă la Dvs. în condiții identice.

În acest articol dorim să vă povestim despre principalele caracteristici ale lansării unui magazin online în Republica Moldova.

Să începem de la legislație

Din punct de vedere legal, un magazin online este oricare resursă, prin care utilizatorul poate achita marfa sau serviciile. Cu alte cuvinte, dacă Dvs. creați un site – vitrină cu o anumită selecție de produse, dar acceptați doar plățile în magazinele Dvs. fizice, atunci acest site nu va fi considerat un magazin online. Dacă nu există plată online, atunci oficial nu există vânzare – cumpărare.

Pentru lansarea unui magazin online, întreprinderea trebuie să dispună de codul CADM 47.91, adică să fie autorizată pentru ”vânzări cu amănuntul prin intermediul firmelor ce îndeplinesc comenzi prin poștă sau prin internet”. Acest cod de activitate poate fi ales atât în momentul înregistrării firmei, cât și adăugat ulterior.

De asemenea, trebuie de ținut cont că magazinul online trebuie să achite taxe locale suplimentare, cum ar fi autorizarea de la primărie. Mărimea acestei taxe nu este fixată la nivel național. Fiecare primărie stabilește în mod independent cuantumul taxei pentru autorizație. În unele localități autorizația este gratuită, la Chișinău însă poate ajunge și cifra de 10.000 lei. În același timp, magazinul online este un tip de afacere care este legat doar relativ de un sediu fix. Noile întreprinderi pot să se înregistreze absolut legal în acea localitate, în care autorizația pentru magazinul online costă mai puțin sau, de fapt, nu este prevăzută.

Acceptarea plăților

După cum s-a menționat mai sus, ca un site să fie considerat un magazin online, acesta trebuie să accepte plata direct pe site. Pentru acest lucru, trebuie de încheiat un acord cu o instituție financiară care va asigura procesarea încasărilor de bani.

În Republica Moldova serviciile de achiziții este asigurat de toate băncile importante, precum și de câteva instituții nebancare, cum ar fi Paynet, Diginet, RunPay, BPay.

La plasarea cererii de conectare la sistemul de acceptare a plăților pe site-ul companiei, banca achizitoare solicită informațiile detaliate despre companie, tipologia de mărfuri vândute, volumul de vânzări preconizat, metodele de procesare a cererilor de cumpărare, termenii de livrare, precum și regulile de procesare a retururilor și modul de soluționare a litigiilor.

Banca achizitoare colectează aceste date pentru a stabili gradul de risc în procesarea plăților în favoarea companiei. În cazul în care clientul plasează o cerere de rambursare sau raportează o fraudă, serviciul de plată va trebui să satisfacă solicitările legitime ale clienților.

Din acest motiv, băncile achizitoare rețin, din fiecare tranzacție, un așa-numit depozit de garanție, în mărime de 5-15% din suma plății. Aceste sume sunt înghețate pentru șase luni într-un cont special.

Din punct de vedere al gradului de risc, magazinele online pot fi împărțite în 4 categorii:

  • Grad de risc înalt —5%
  • Mediu — 10%
  • Scăzut — 15%
  • Respins — banca achizitoare refuză să colaboreze cu astfel de companii.

Aceste categorii sunt stabilite de către Visa și Mastercard, de aceea condițiile vor fi identice pentru toate sistemele de plată din Republica Moldova. Gradul de risc al unui magazin online depinde de durata de activare, tipul de bunuri / servicii vândute, condițiile de achitare, condițiile de depozitare și vânzare, precum și de mulți alți factori.

Companiile care își fac apariția pe piața de e-commerce trebuie să țină cont de acest factor. Reținerea depozitului de garanție din partea băncii achizitoare influențează considerabil planificarea financiară a companiilor.

Caracteristicile pieței de e-commerce în Republica Moldova

Subtilitățile legislației și particularitățile achiziției – nu sunt, nici pe departe, toate aspectele ce ar trebui luate în considerare înainte de lansarea unui magazin online pe piața internă a Republicii Moldova.

Prima și cea mai evidentă caracteristică este bilingvismul. Site-ul trebuie să fie multilingv, altfel veți renunța voluntar la o parte semnificativă a publicului țintă. Dacă, de exemplu, cumpărătorului îi este mai comod să folosească site-ul în limba rusa, cu siguranță el mai degrabă va merge la concurență, decât să folosească site-ul într-o limbă necunoscută pentru el.

O altă caracteristică ține de metodele alternative de plată. Conform raportului Digital 2022 în Republica Moldova doar 24,8% din populația țării dețin un card bancar. În ultimii ani, această cifră a crescut considerabil, dar acest indicator rămâne a fi insuficient. Prin urmare, majoritatea magazinelor online di Republica Moldova oferă clienților posibilitatea de a achita comanda cash curierului în momentul livrării. Această abordare rezolvă și o altă problema des întâlnită: conservatorismul cererii. Pentru mulți cumpărători este mai comod să achite pentru comanda deja livrată.

De asemenea, la capitolul caracteristici ale pieței pot fi trecute concurența scăzută și perspectivele, destul de mari, de extindere a pieței. În Republica Moldova cultura comenzilor online în interiorul țării este abia în faza de formare. La acest moment, încă nu sunt mulți operatori pe piața de comerț electronic. Acestea sunt fie platforme universale, care vând bunuri de diverse categorii, fie sunt magazine online ale operatorilor importanți de pe piața locală de vânzări cu amănuntul. Republica Moldova dispune încă de o mulțime de nișe pentru lansarea magazinelor online. Spre deosebire de multe alte țări, piața de vânzări online din Moldova este în faza de formare, iar acum este cel mai bun moment pentru a ocupa o nișă în această piață.

În acest articol, intenționat nu vorbim despre particularitățile dezvoltării și marketingului proiectelor pe segmentul e-commerce. În primul rând, acestea sunt subiecte ce merită articole speciale, este dificil să le abordăm, cât de cât complet, într-un sigur alineat.

În al doilea rând, este dificil de formulat regulile unui magazin online perfect. Astfel de proiect sunt foarte individuale. Abordarea optimă va depinde de caracteristicile mărfurilor / serviciilor vândute, publicului, metodelor de marketing aplicate și de alte variabile.

Este cel mai bine să se facă propuneri concrete doar după studierea detaliată a afacerii ce se vrea trecută pe online.

Puteți primi o consultare gratuită din partea specialiștilor noștri privind lansarea unui magazin online pentru compania Dvs. Vă vom ajuta nu doar la subiectele abordate în acest articol, dar vom face și ceea ce este mai important: vom proiecta și realiza viitorul dvs. site de vânzări online